امتیاز دهید post

مالک رستوران دریایی Moby Dick آقای مکوگونسکی، در  شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا کانادا، یک شهروند اوکراین است که از طریق برنامه استانی بریتیش کلمبیا برای ایجاد یک کسب و کار به کانادا مهاجرت کرد. از قضا، پیش از ورود به کانادا در سال 2014،  هرگز حتی غذای اصلی رستوران را که ماهی و چیپس بود، نخورده بود. مشاور امور تجاری او درباره فرصت خرید یک رستوران به او گفته بود و او پیش از تصمیم به خرید این کسب و کار، کمی درباره آن تحقیق نمود.

مکوگونسکی اولین بار در سال 2009 همراه همسرش به عنوان توریست به کانادا سفر کرد. آن ها به تورنتو و مونترئال رفته و به کانادا علاقه مند شدند و بنابراین تصمیم به شروع پروسه مهاجرت گرفتند. آقای مکوگونسکی گفت “ما فکر کردیم زندگی در آن جا برای خانواده بسیار خوب است، به ویژه برای بچه­ ها”.

برنامه استانی بریتیش کلمبیا برای کارآفرینان، بهترین کاندیداهایی را که برای راه اندازی یا خرید و توسعه یک کسب و کار موجود به این استان می ­آیند انتخاب می­ کند. افرادی که انتخاب می­ شوند، جهت شروع بیزنس خود ویزای کار کانادا را دریافت می نمایند و درصورت تحقق تمامی شرایط پس از دو سال، اقامت دائم کانادا به آن ها اعطا می­ گردد.

مکوگونسکی بیش از یک میلیون دلار کانادا در رستوران دریایی Moby Dick سرمایه­ گذاری نمود، تعداد کارکنان موجود را به ده کارمند تمام­وقت رساند و میزان فروش را پانزده درصد افزایش داد. موفقیتی که او تا کنون کسب کرده، او را ترغیب نموده تا به باز نمودن شعبه دوم در ونکوور فکر کند.

برنامه کارآفرینان بریتیش کلمبیا با کارآفرینان مهاجری که بیش از پانصد و پنجاه میلیون دلار کانادا سرمایه ­گذاری کرده و از سال 2010، هزار و چهارصد شغل جدید در این ایالت ایجاد نمودند، تبدیل به یک برنامه موفق گشت. این در حالی است که برنامه کارآفرینی فدرال، پذیرش متقاضیان را در سال 2011 متوقف نمود و در سال 2014 بطور رسمی بسته شد. دولت فدرال در آوریل 2013 برنامه ویزای راه اندازی کسب و کار (Start-up Visa Program) را شروع کرد که فقط به کارآفرینانی که می­ توانستند حمایت یک مرکز سرمایه­ گذاری از جمله (venture capital fund)، angel investor یا start-up incubator را کسب کنند، اقامت اعطا می ­نماید. ظرف سه سال بعد، فقط 51 کارآفرین از طریق این برنامه به کانادا آمدند.

گرچه این تعداد، کم به نظر می­ رسد، اما این ابتکار عمل بدین منظور ایجاد شد که فقط کارآفرینانی با ایده­ های تجاری خوب را به کانادا بیاورد. در مقایسه با هزاران کارآفرینی که از طریق برنامه فدرال قبلی به کانادا آمدند، برنامه مهاجرت به کانادا از طریق راه اندازی کسب و کار (Start-up Visa Program)، افراد خلاق­ تر و ریسک­ پذیر تری را به کانادا وارد کرد.

با این وجود، بسیاری از وکلای مهاجرتی و مشاوران، بر این عقیده هستند که نباید از کارآفرینان کسب و کارهای کوچک چشم پوشی نمود. دولت فدرال باید استراتژی گسترده­ تری را اجرا کند که مهاجرینی که به دنبال کسب و کارهای کوچک هستند را نیز جذب نماید، در غیر این صورت کانادا فرصت جذب هزاران کارآفرین موجود در سراسر دنیا را از دست خواهد داد. بیشتر این افراد هرگز فرصت اجرای ایده ­های خود از طریق همکاری با یک صندوق سرمایه­ گذاری تحت برنامه ویزای راه ­اندازی کسب و کار Start-up Visa Program) ( را نخواهند یافت.

مسأله اصلی این است که آیا داشتن دارایی خالص بالا و مقداری تجربه در بیزنس می تواند برای مهاجرت به کانادا کافی باشد یا خیر. برخی استدلال می­ کنند که چون کارآفرینانی که تحت برنامه فدرال سابق به کانادا آمدند، دانش زبان یا دانش انجام بیزنس در کانادا نداشتند، برای مهاجرت به کانادا مناسب نبودند.

بریتیش کلمبیا و انتاریو دو استانی هستند که برنامه­ های کارآفرینی مخصوص به خود را ارائه می ­نمایند. به گفته وزیر کار بریتیش کلمبیا، آن ها همواره به دنبال یافتن نیروی کار ماهر بیشتر، کسب و کارها و کار آفرینانی هستند که می­ خواهند از اقتصاد پررونق این استان حمایت کنند.

استان نیو برانزویک به کارآفرینان خارجی به عنوان راهی برای آوردن صاحبان کسب و کار جوان به یک جمعیت رو به پیری می نگرد.

دلیل دیگری که تازه ­واردان ثروتمند باید مورد استقبال کانادا قرار گیرند این است که آنها می ­توانند مسئولیت کسب و کارهایی را که متعلق به افراد مسن در حال بازنشستگی است، برعهده بگیرند. مدیر عامل فدراسیون کسب و کار­های مستقل کانادا توضیح می دهد که یک چهارم صاحبان کسب و کار درصدد فروش کسب و کار خود به شخصی خارج از خانواده خود هستند. با این حال تمایل کافی از جانب کانادایی ها برای خرید این کسب و کار ها وجود ندارد. چنان چه صاحبان کسب و کار در حال بازنشستگی، نتوانند صاحبان دیگری بیابند، این امر می تواند یک مشکل جدی ایجاد کند. بر اساس گزارشی از CIBC، تا سال ۲۰۲۲ نیمی از صاحبان کسب و کار های کوچک و متوسط در سراسر کانادا بازنشسته خواهند شد.

کانادا احتیاج به استراتژی های مهاجرتی دارد که اتباع خارجی را به مهاجرت به کانادا تشویق نماید که کسب و کار خود را در آن جا راه بیندازند. بر طبق گزارشی که بر اساس برنامه سابق فدرال تهیه شده است، بسیاری از مهاجرین فقط به منظور مهاجرت کردن، شروط برنامه ها را برآورده کردند و اقدام به خرید کسب و کار نمودند و سپس کسب و کار خود را به سایر کارآفرینان مهاجر می فروختند. این یکی از مواردی است که آن برنامه پیش بینی نکرده بود. کانادا نیاز به آوردن مهاجرانی دارد که واقعاً قصد اقامت در کانادا و توسعه اقتصاد از طریق ایجاد فرصت های شغلی در بازار را دارند، نه کسانی که صرفاً قصد خرید تابعیت کانادا را دارند.

برخی از برنامه ­های استانی کانادا (PNP) به متقاضیان از ابتدا اقامت دائم می دهند و برای تضمین ایجاد کسب و کار از سوی متقاضی، مبلغی را به عنوان وثیقه از متقاضیان درخواست می کنند که اگر متقاضی در آن استان ساکن شود و کسب و کار راه بیاندازد آن وثیقه به وی بر می گردد و اگر استان را ترک کند آن سپرده به عنوان جریمه نزد استان باقی می ماند و به متقاضی پس داده نمی شود. با این حال مهاجران ثروتمندتر جریمه را پرداخت می کنند و آن را به عنوان بخشی از هزینه­‌ های مهاجرت خود قلمداد می کنند و هرگز تصمیم ندارند در استان مربوطه بمانند و کسب و کار راه بیاندازند.

به علاوه، ممکن است از زمان درخواست یک فرد تحت برنامه استانی کانادا تا زمانی که بالاخره به کانادا وارد می شود حدود دو یا سه سال بگذرد. همچنین مهارت ­های زبان در همه برنامه ­های کار آفرینی کانادا در نظر گرفته نشده است.

برنامه بریتیش کلمبیا در این زمینه سختگیرتر عمل می نماید. متقاضیان ملزم به انجام مصاحبه­ ای هستند که در آن سؤالاتی در خصوص کسب و کار آینده آنان پرسیده می­ شود. بعلاوه این ایالت در شروع کار، اقامت دائم به کارآفرینان اعطا نمی­کند. متقاضیان باید شرط سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار دلاری را برآورده ساخته و پیش از اخذ اقامت دائم، حداقل یک فرصت شغلی ایجاد نمایند. کارآفرینان تحت این برنامه در ابتدا با یک مجوز کار وارد کانادا می شوند. از طریق این برنامه، افراد طی چند ماه به کانادا می روند و فرصت خواهند داشت کسب و کار خود را ایجاد کنند.

شکست برنامه دولت فدرال در گذشته نباید باعث دلسردی کشور کانادا در ایجاد یک برنامه جدید و بهبود یافته گردد. بسیاری از کارآفرینان خارجی، واجد شرایط برنامه skilled worker فدرال کانادا نیستند. برنامه های کارآفرینی فرصتی برای این افراد ایجاد می نماید تا به کانادا آمده و در اقتصاد کانادا سرمایه گذاری نمایند.

مکوگونسکی، صاحب رستوران در بریتیش کلمبیا نمونه ای از این مورد است. او در ابتدا تلاش کرد به عنوان یک skilled worker  اقدام نماید اما درخواست او در سال ۲۰۱۲ رد شد. از آن پس او مسئولیت یک کسب و کار را بر عهده گرفته و با موفقیت آن را توسعه داده و ۱۰ شغل جدید ایجاد نموده است. او برنامه کارآفرینی را توصیه می ­نماید، هرچند که این برنامه به نظر او سختی های خودش را دارد.

مکوگونسکی می گوید “از روزی که به کانادا مهاجرت می کنید صاحب یک کسب و کار هستید. یک منبع درآمد دارید. برای خود آینده ای دارید”.

آیا به فکر ایجاد یک کسب و کار را در ذهن دارید و یا مایل به خرید یک کسب و کار موجود در کانادا هستید؟ هم اکنون با ما تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری می توانید با مشاوران ما در کنکاش تماس حاصل نمایید.

بدون کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *