دومینیکا را با دومینیکن اشتباه نگیرید

4.9/5 - (9 امتیاز)

دومینیکا و دومینیکن هردو از کشورهای مشترک‌المنافع در دریای کارائیب هستند که معمولا در برنامه‌های اخذ تابعیت و پاسپورت از طریق سرمایه‌گذاری به دلیل شباهت نام‌هایشان با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

با این که نام این ۲ کشور دومینیکا و دومینیکن با هم تفاوت دارد، بااین‌حال شهروندان هر ۲ کشور در زبان انگلیسی دومینیکن (Dominican) نامیده می‌شوند و همین باعث سو تفاهم بین افراد می‌شود. از بین این ۲ کشور، فقط دومینیکا دارای برنامه رسمی اعطای تابعیت و پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری یا همان برنامه شهروندی اقتصادی است و جمهوری دومینیکن چنین برنامه‌ای ندارد. از طرف دیگر دومینیکن چندان پاسپورت معتبری ندارد، در نتیجه اگر قصد دریافت پاسپورت دومینیکا و سرمایه‌گذاری در حوزه کارائیب را دارید، در ادامه با ما همراه شوید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید و بتوانید تصمیم‌‎گیری قطعی‌تری داشته باشید.

نگاهی به جزایر دومینیکا و دومینیکن

در قدم اول بیایید با هر دو کشور، موقعیت جغرافیایی، پایتخت و جمعیتشان آشنا شویم. کشور موردنظر ما که پاسپورت معتبر دارد، یعنی دومینیکا کشوری جزیره‌ای و عضو کشورهای مشترک‌المنافع است که در دریای کارائیب قرار دارد. این کشور سال ۱۹۷۸ از بریتانیا جدا شد و به استقلال رسید و حالا با لقب بهشت کارائیب هم شناخته می‌شود.

دین رسمی مردم  دومینیکا مانند سایر کشورهای بریتانیایی مسیحیت است و آنها به کلیسای انگلستان که توسط پادشاه چارلز رهبری می‌شود، وابسته هستند.

عمده شهرت این جزیره زیبا طبیعت، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا، کوه‌های آتشفشانی و البته ۹ آتشفشان فعال با چشمه‌های آبگرم طبیعی در سراسر جزیره است. در ضمن، پایتخت دومینیکا شهر زیبا و ساحلی روسو است و جالب است بدانید که این جزیره اولین ‌بار توسط کریستف کلمب (کاشف آمریکا) کشف و نام‌گذاری شد.

بعد از معرفی دومینیکا، به معرفی دومینیکن می‌رسیم که کشوری در دریای کارائیب است و پایتخت آن سانتو دومینگو نام دارد. این جزیره در سال ۱۸۲۱ از دولت اسپانیا اعلام استقلال کرد و پس از کوبا دومین کشور بزرگ حوزه کارائیب است. دومینیکن هم مانند دومینیکا اولین‌ بار توسط کریستف کلمب کشف شد و البته جالب است بدانید که نام کشور دومینیکن از Santo Domingo de Guzmán (سنت دومینیک)، قدیس حامی ستاره‌شناسان و بنیان‌گذار نظم دومینیکن ‌گرفته شده است.

دومینیکن حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در میان کشورهای حوزه کارائیب بیشتر با طبیعت زیبا و بکرش شناخته می‌شود. با این بررسی ببینیم که مردم دو کشور به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنند.

زبان رسمی دومینیکا و دومینیکن

زبان رسمی کشور دومینیکا به‌عنوان یکی از مستعمره‌های قدیمی دولت بریتانیا مانند سایر مستعمره‌ها انگلیسی است و همین یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این کشور برای مهاجرت و مسافرت است. البته در برخی از نقاط جزیره، مردم به زبان کریول و فرانسوی هم صحبت می‌کنند اما تقریباً همه به انگلیسی تسلط کامل دارند.

زبان رسمی جمهوری دومینیکن مانند سایر مستعمرات امپراطوری اسپانیا، زبان اسپانیایی است که البته در فرهنگ لغت دومینیکن می‌توان تأثیرات لهجه‌های کشورهای آفریقایی و ورود تعداد زیادی از کلمات انگلیسی را مشاهده کرد.

جاذبه‌های طبیعی دومینیکا و دومینیکن

با توجه به موقعیت جغرافیایی در دل دریای کارائیب باید انتظار داشت که هر یک از این دو کشور جاذبه‌های طبیعی بکر و خارق‌العاده زیادی داشته باشند.

دومینیکا دارای دومین چشمه آب گرم بزرگ دنیاست. جنگل‌های بارانی، صخره‌های مرجانی، فلامینگوها و آتش‌فشان‌های دومینیکا باعث شده است که مردم به این کشور لقب جزیره طبیعت کارائیب را بدهند. در صنعت توریسم، دومینیکا به بهشت کارائیب معروف شده و بخش مهمی از درآمد این کشور توسط صنعت گردشگری و ورود مسافران خارجی تامین می‌شود. زیرساخت‌های توریسم متعددی با بهترین استانداردهای روز دنیا از جمله هتل هیلتون دومینیکا، رستوران‌های زنجیره‌ای و سواحل تفریحی باعث شده‌اند تا دومینیکا به یکی از بهترین، زیباترین و البته لوکس‌ترین مقاصد سفر نیز شناخته شود به طوری که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از ثروتمندان و سلبریتی‌های مشهور بین‌المللی برای تولد، عروسی و حتی تعطیلاتشان دومینیکا را انتخاب کردند. از طرف دیگر سواحل دومینیکا هم از بهترین سواحل غواصی در دنیا هستند و اگر عاشق سافاری باشید، آفرودسواری در دامنه‌های ارتفاعات جزیره سفر شما به این جزیره را به یکی از تجربه‌های فراموش‎نشدنی زندگی‌تان تبدیل خواهد کرد.

پارک ملی لوس هایتسس، پارک ملی سه چشم، جزیره کاتالینا، آبشارها، کوه‌ها و… از جاذبه‌های طبیعی جمهوری دومینیکن هستند. اگرچه هر دو کشور دومینیکا و دومینیکن هرسال گردشگران زیادی را به‌خاطر طبیعت زیبایشان به خود جذب می‌کنند، اما دومینیکن در مقایسه با همتای خودش دومینیکا مسافران کمتری را جذب کرده و هنوز نتوانسته به قطب گردشگری منطقه کارائیب تبدیل شود.

سرگرمی‌ و تفریح در دومینیکا و دومینیکن

هر دو کشور عمده درآمدشان وابسته به صنعت توریسم است، اما همانطوری که گفتیم این دومینیکا بود که در سال گذشته توانست به‌عنوان بهترین مقصد برای سفر انتخاب شود. در جمهوری دومینیکن می‌توانید هنگام طلوع خورشید در بالای مزارع شکر بالن‌سواری کنید و از منظره زیبای روبروی خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید در دریای کارائیب غواصی کنید و با شیرماهی‌ها و اختاپوس‌ها روبرو شوید.

در قسمتی از دومینیکا هم چشمه‌های آبگرم باعث ایجاد کف روی آب می‌شوند، به همین دلیل به آن قسمت جزیره صخره شامپاین می‌گویند. شما می‌توانید در کنار صخره شامپاین غواصی کنید و از دیدن اسب‌های دریایی لذت ببرید. کوهنوردی و پیاده‌روی در جنگل‌های بارانی از دیگر فعالیت‌های لذت‌بخش دومینیکا است.

صنایع دومینیکا و دومینیکن

دومینیکا به دلیل خاک حاصلخیز و آب‌و‌هوای بارانی محل مناسبی برای کشاورزی است. کشاورزی، تولید و گردشگری سه صنعت اصلی در دومینیکا هستند. در گذشته دومینیکا اصلی‌ترین تولیدکننده موز بود و این محصول بومی‌اش را در حجم بالا از طریق دریای کارائیب به کشورهای دیگر صادر می‌کرد که این روند همچنان ادامه دارد.

جمهوری دومینیکن هفتمین اقتصاد بزرگ در آمریکای لاتین و بزرگ‌ترین اقتصاد در منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی است. جمهوری دومینیکن با کشورهای چین، آمریکا، اسپانیا، آلمان، هند و… تجارت می‌کند، زیرا طلا، انواع چاشنی‌ها، دانه‌های کاکائو، آووکادو، آناناس و شکر از بهترین محصولات تجاری دومینیکن برای صادرات هستند. علاوه بر این، دومینیکن هم مانند دومینیکا درآمد بسیار خوبی از گردشگری دارد.

به‌عنوان نکته آخر هم باید به واحد پول هر دو کشور اشاره کرد که مبادلات دومینیکا با دلار کارائیب شرقی انجام شده و البته مثل هرجای دیگری از دنیا دلار آمریکا هم قابل قبول است. واحد پول جمهوری دومینیکن هم پزو است که با نام پزوی دومینیکن شناخته می‌شود.

برگ برنده دومینیکا چیست؟

بعد از این معرفی باید سراغ برگ برنده دومینیکا یعنی امکان سرمایه‌گذاری و پاسپورت قدرتمند این کشور برویم.

پاسپورت دومینیکا یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است و با دردست‌داشتن آن می‌توان به بیش از ۱۴۴ کشور جهان از جمله کشورهای حوزه شنگن بدون اخذ ویزا و کاملاً آزادانه سفر کرد. به همین خاطر بسیاری از سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایرانی که با مشکل اخذ ویزا در سفر مواجه هستند، از طریق سرمایه‌گذاری در دومینیکا برای اخذ پاسپورت دوم درخواست می‌دهند تا بتوانند با خیال راحت به کشورهای مختلف سفر کنند.

سرمایه‌گذاری در دومینیکا فقط و فقط از طریق نمایندگان یا همان ایجنت‌های مورد تائید دولت انجام شده و به صورت کمک بلاعوض به دولت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد تائید دولت است. در ضمن شخص متقاضی در این برنامه می‌تواند همسر و فرزندان زیر سن قانونی‌اش را نیز همراه ببرد. چنین شرایطی برای کشور دومینیکن تعریف نشده زیرا این کشور نه شرایط سرمایه‌گذاری دارد و نه پاسپورت قدرتمندی دارد. پس یادتان باشد که نام این دو کشور را به اشتباه با هم یکی نگیرید.

چرا سفر به دومینیکا و دومینیکن؟

به‌ صورت کلی جزایر مختلف دریای کارائیب دارای تنوع جغرافیایی بالا، مناظر خیره‌کننده کوهستانی، مناطق جنگلی با پوشش گیاهی متنوع، معماری بومی شگفت‌انگیز و زیبایی منحصربه‌فرد هستند، در نتیجه افراد زیادی برای استراحت کنار دریا، سفر به کشوری امن و آرام و حتی کسب تجربه‌های جدید هرسال به این جزایر سفر می‌کنند و تعطیلات خود را در آن جا سپری می‌کنند.

علاوه بر این، جزیره دومینیکا به دلیل انگلیسی‌زبان بودن و امنیت بالایی که دارد، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای مردم تبدیل شده‌است.

پاسپورت‌ دومینیکا یا پاسپورت دومینیکن؟

جمهوری دومینیکن یکی از ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارد اما دومینیکا از نظر سفر بدون ویزا پاسپورت قدرتمندی دارد. به همین دلیل این پاسپورت بسیار محبوب است و برنامه اخذ تابعیت و پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری بیش از نیمی از درآمد دولت را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید تا بتوانید از طریق آن برای اخذ پاسپورت دوم درخواست دهید و در عین حال شانس بالایی برای دریافت ویزای توریستی آمریکا یا کانادا داشته باشید، سرمایه‌گذاری در دومینیکا یکی از بهترین انتخاب‌های قانونی برای شما و خانواده‌تان است که از طریق شرکت کنکاش به‌راحتی و در مدت زمان حدودا ۶ ماه انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید و برای کسب اطلاعات بیشتر، نگاهی به سوالات پرتکرار داشته باشید.

سؤالات پرتکرار

چه راهی برای اخذ تابعیت و پاسپورت دومینیکا وجود دارد؟

سرمایه‌گذاری در دومینیکا به‌صورت کمک بلاعوض به دولت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موردتائید  دولت تنها راه اخذ پاسپورت این کشور است.

هزینه سرمایه‌گذاری در دومینیکا چقدر است؟

متقاضیان ایرانی برای کمک به دولت باید مبلغ ۱۰۰ هزار دلار آمریکا بپردازند، ولی اگر بخواهند در پروژه‌های مورد تائید سرمایه‌گذاری کنند، حداقل مبلغ ۲۲۰ هزار دلار آمریکا است. در کنار این مبلغ باید هزینه درخواست پاسپورت و هزینه‌های جانبی دیگر را نیز اضافه کرد.

آیا دومینیکا برای مسافرت یا زندگی کشور امنی است؟

بله، نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و امنیت کشور دومینیکا بالا است. ولی عموماً این کشور به‌عنوان مقصدی برای سفر و سرمایه‌گذاری مطمئن شناخته می‌شود.

سفر به دومینیکا مناسب چه افرادی است؟

افراد ماجراجو و عاشق طبیعت و آرامش و یا کسانی که قصد لذت بردن از ساحل و دریا را دارند، عاشق دومینیکا خواهند شد.

آیا پاسپورت دومینیکن قدرتمند است؟

خیر، پاسپورت دومینیکن قدرت سفر بالایی ندارد، اما در عوض پاسپورت دومینیکا در رتبه ۳۲ قرار دارد و می‌توانید با آن به بیش از ۱۴۴ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

4 دیدگاه‌ها

  • سلام وتشکر
    ایا به تمام افراد خانواده با روش سرمایه گذاری پاس داده میشود
    پاس پرتغال را هم به چه روش میتوان گرفت وکدام بهتراست

    • سلام وقت بخیر
      لیست افراد واجد شرایط را می‌توانید در مقاله «تعریف افراد وابسته در اصلاحات اخیر برنامه سرمایه گذاری دومینیکا» بخوانید.
      لینک مقاله: https://b2n.ir/s49616
      پرتغال دو برنامه ویزای طلایی و ویزای انجل دارد که برنامه‌های اخذ اقامت پرتغال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *