آشنایی با کشور زیبای دومینیکا

5/5 - (2 امتیاز)

احتمالاً شما هم ‌بارها نام دومینیکا را شنیده باشید و بدانید که این کشور یک برنامه منسجم برای اعطای تابعیت و پاسپورت دوم طراحی کرده تا از این طریق توجه سرمایه‌گذاران و تاجران بزرگ را از سرتاسر جهان به خود جلب کند.

کشور دومینیکا جزیره‌ای کوهستانی در منطقه کارائیب است که به ‌دلیل وجود آبشارهای متعدد، چشمه‌های آب گرم، سواحل و رودخانه‌های دیدنی و چشم‌اندازهای استوایی بکر، از آن به‌عنوان «جزیره طبیعت» کارائیب یاد می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از مردم، دومینیکا باغی از بهشت و شاید زیباترین مکان روی زمین است.

این جزیره چشم‌نواز با مناظر فوق‌العاده‌ای مانند صخره‌ها و پرتگاه‌های رو به دریا، سواحل بی‌نظیر، دومین دریاچه بزرگ جوشان دنیا، چشمه‌های گوگردی داغ و محل‌های مخصوص غواصی به یکی از مراکز توریسم جهانی تبدیل شده که موقعیت فوق‌العاده پرسودی برای سرمایه‌گذاری دارد. از طرف دیگر، دومینیکا مملو از منابع طبیعی کمیابی است که در هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شود. این جزیره ترکیبی از زندگی ساده گذشته، حال و آینده‌ای پر‌جنب‌وجوش است و سالانه صدها هزار توریست را از نقاط مختلف دنیا برای استراحت، تفریح، گردش و لذت بردن از کشتی‌های کروز به خود جذب می‌کند.

منابع طبیعی جزیره دومینیکا

خاک آتشفشانی غنی دومینیکا برای پرورش محصولات متفاوتی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار ایده‎آل است. مواد غذایی تولیدی گاهی در بازارها توسط دست‌فروش‌ها به فروش می‌رسند، اما مردم این محصولات را بیشتر برای مصرف خانگی خود پرورش می‌دهند. موز و سبزیجات به‌عنوان رژیم غذایی اصلی به روش‌های مختلفی پرورش داده می‌شوند. نان گندم به‌صورت وسیع در نانوایی‌های محلی در دسترس است و خرچنگ، ماهی رودخانه‌ای، آگوتی و ماهی دریایی در بازار موجود است. حیوانات اهلی از قبیل بز، خوک و گاو نیز توسط محلی‌ها پرورش داده می‌شوند.

در جزیره چهار سوپرمارکت بزرگ به سبک آمریکایی وجود دارد که مواد وارداتی را عرضه می‌کنند. اکثر رستوران‌های دومینیکا در روسو هستند.

اقتصاد جزیره دومینیکا

اقتصاد دومینیکا بر پایه کشاورزی و صادرات موز است، البته انواع مرکبات و نارگیل هم در جزیره به راحتی پیدا و به دیگر کشورها صادر می‌شود. اقتصاد جزیره فقط بر پایه کشاورزی نیست و املاک نیز نقش مهمی در درآمد دومینیکا دارند. بیشتر این زمین‌ها توسط سرمایه‌گذارها و تجار خریداری شده و گاهی زمین‌ها به کشاورزان اجاره داده می‌شود.

کالاهای کارخانه‌ای مانند انواع صابون و روغن که از گیاهان خلیجی استخراج شده، بخش دیگری از تولیدات جزیره است که در کنار تولید انواع سیگار و محصولات هنری بخشی از اقتصاد دومینیکا را شکل داده است.

صنایع فعال در دومینیکا

صنایع اصلی دومینیکا شامل تولیدات غذایی، کارخانه‌های تولیدکننده محصولات نارگیل، محصولات نقاشی و صنایع‌دستی است. تعداد کمی از افراد در تجارت شیلات، الوار و سنگ‌پا مشغول هستند.

واردات در دومینیکا دوبرابر صادرات است. کالاها، مواد غذایی، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی به طور عمده از ایالات متحده آمریکا وارد می‌شود. متقابلاً محصولات کشاورزی به کشورهای CARICOM و انگلستان صادر می‌شوند.

CARICOM (بازار عمومی و تجاری کارائیب) یک عهدنامه امضا شده توسط اکثریت ملل کارائیب در ۱۹۷۳ مربوط به سیاست‌های خارجی و یکپارچگی اقتصادی است.

علاوه بر مواردی که در بالا گفته ‌شد این جزیره در صنعت نیشکر، تولید سنگ و الوار هم فعال است.

فرصت‌های شغلی در جزیره دومینیکا

موقعیت‌های حرفه‌ای دومینیکا شامل مشاغل دولتی رده‌بالا می‌شود که معمولاً نیاز به تحصیلات عالی در سطح لیسانس و فوق‌لیسانس دارد. مردم روستایی هم معمولاً کشاورز هستند و گاهی تجارت‌های کوچکی را اداره می‌کنند. شرکت‌ها و تجارت‌های بزرگ توسط تجار دومینیکایی، سوری و لبنانی اداره می‌شود.

ساختار سیاسی دومینیکا

این جزیره به شکل ریاست‌جمهوری اداره شده که انتخابات آن نیز هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود.

سیستم آموزشی و تحصیلات عمومی در دومینیکا

تمام بچه‌ها از سن ۵ تا ۱۵ سالگی به مدرسه ابتدایی می‌روند و باید در سن ۱۳ سالگی نمره حدنصاب امتحان ورودی برای مدارج بالاتر را کسب کنند. به دلیل اینکه رشته‌های تحصیلی وتحصیلات دانشگاهی محدودیت‌هایی را در زمینه ارائه رشته‌های متنوع دارد، علاقه‌مندان به ادامه تحصیل به جزایر مجاور و یا کشور‌های دیگر می‌روند.

سیستم بهداشت و درمان دومینیکا

سیستم بهداشت و مراکز درمانی دومینیکا شامل بیمارستان اصلی روسو، چندین بیمارستان کوچک در پورتسموس، خلیج گرند و ماریگات می‌شود. در ضمن، کلینیک‌هایی با پرستاران آموزش‎‌دیده در نقاط مختلف جزیره در دسترس تمام ساکنان است.

پزشکان دومینیکایی بیشتر در خارج از این کشور تحصیل‌کرده و یا مهاجرانی از کشورهای دیگر هستند. همچنین تمامی کارکنان بیمارستان و پرستاران به‌صورت دوره‌ای به کلینیک‌های روستایی سرکشی می‌کنند.

تعطیلات رسمی تقویم دومینیکا

روز استقلال دومینیکا سوم نوامبر است و به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین تعطیلی کشور همراه با جشن در سطح جزیره برپا می‌شود. دیگر برنامه‌های تعطیلات نیز شامل کارناوال‌ها، جشن‌ها و … است.

هنر بومی دومینیکا

هنرهای بومی دومینیکا شامل انواع رقص‌های سنتی، آهنگ و ترانه‌های آفریقایی و اشکالی تأثیر گرفته از فرهنگ و هنر اروپا است که همراه با داستان‌سرایی در نمایش‌های بومی و سنتی مختلفی به اجرا در می‌آیند.

جمعیت ساکنین جزیره

جمعیت دومینیکا حدود ۷۲ هزار نفر است. ۸۹ درصد این جمعیت از نژاد آفریقایی، ۷ درصد دورگه و ۲ درصد کارائیبی هستند. ۲ درصد باقی‌مانده ساکن در جزیره نیز اهل لبنان، سوریه، شرق هند، چین، پرتغال و دیگر سفید پوستان هستند.

زبان رسمی مردم جزیره

از سال ۱۷۶۳ که بریتانیا بعد از فرانسوی‌ها کنترل این جزیره را به دست گرفت، زبان انگلیسی، ‌زبان رسمی این کشور شد. البته در بخش‌هایی از جزیره مردم به زبان فرانسوی و کریول هم صحبت می‌کنند.

معماری دومینیکا

روسو مرکز دولتی، تجاری، آموزشی و روابط بین‌المللی جزیره است. خانه‌های با سبک معماری فرانسوی اطراف بازار مرکزی شهر دیده می‌شوند. بعد از به قدرت رسیدن بریتانیا بسیاری از خانه‌ها و خیابان‌ها به همان حالت قدیمی باقی ماندند. خانه‌های کوچک‌مقیاس نیز با چوب‌های ویکتوریایی و خانه‌های سنگی با ایوان‌های بزرگ ساخته شدند که به‌خوبی در مقابل باران‌های تند این منطقه مقاوم هستند.

روستاها از نظر جمعیت و اندازه متفاوت هستند. بیشتر آنها دارای مدرسه، مرکز درمانی، اداره پست، یک یا دو کلیسا و فروشگاه هستند. روستاهای بزرگ هم دارای انجمن مرکزی و زمین‌بازی کریکت هستند.

سرمایه‌گذاری در دومینیکا، فرصتی مناسب برای اخذ پاسپورت دوم

دومینیکا به معنای واقعی یکی از زیباترین کشورهای جهان و برازنده لقب بهشت کارائیب است. این جزیره زیبا و دیدنی با بهترین سواحل، مناظر بکر و نفس‌گیر از طریق برنامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد تأیید دولت مانند پروژه هتل هیلتون دومینیکا و یا کمک بلاعوض به دولت، شهروندی و پاسپورت دوم این کشور را به سرمایه‌گذاران و خانواده‌هایشان اعطا می‌کند. در نتیجه این جزیره موقعیتی فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند پاسپورت معتبری داشته باشند تا بتوانند آزادانه به بیشتر کشورهای دنیا سفرکرده و یا با هلدینگ‌های بزرگ تجارت داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، بررسی شرایط خود و خانواده‌تان جهت درخواست پاسپورت دومینیکا از طریق سرمایه‌گذاری می‌توانید با مشاوران ما در کنکاش تماس گرفته و تصمیم بهتری برای آینده خود و فرزندانتان بگیرید.

سؤالات متداول

آیا برای سرمایه‌گذاری در دومینیکا نیاز به ارائه مدرک زبان یا حضور در این کشور داریم؟

خیر برای سرمایه‌گذاری در دومینیکا نیازی به ارائه مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل ندارید. در ضمن این برنامه توسط نماینده رسمی دولت پیگیری شده و پروسه اخذ پاسپورت نیازی به حضور مداوم متقاضی در جزیره یا سفر به دومینیکا ندارد.

منظور از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد تأیید دولت چیست؟

منظور از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد تأیید دولت مانند هتل هیلتون دومینیکا، سرمایه‌گذاری حداقل مبلغ ۲۲۰,۰۰۰ دلار آمریکا در پروژه‌هایی است که از طرف دولت برای متقاضیان پاسپورت معرفی شده است.

آیا با پاسپورت دومینیکا می‌توان به آمریکا سفر کرد؟

بله متقاضیان ایرانی بعد از اخذ پاسپورت دومینیکا به‌راحتی و بدون محدودیت‌های موجود می‌توانند برای ویزای توریستی آمریکا درخواست دهند. درواقع، سفر به آمریکا با پاسپورت دومینیکا راهی ساده و سریع است.

آیا امکان سرمایه‌گذاری در دومینیکا شامل متقاضیان از سراسر دنیا می‌شود؟

بله شما ساکن هر کشوری که باشید در صورت داشتن شرایط و سرمایه لازم می‌توانید برای پاسپورت درخواست دهید. زندگی و کار در ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و اخذ پاسپورت دومینیکا ایجاد نمی‌کند.

آیا اخذ پاسپورت از طریق سرمایه‌گذاری شامل اعضای خانواده نیز می‌شود؟

بله همسر متقاضی و فرزندان نیز شامل قوانین اخذ پاسپورت می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله سوالات رایج سرمایه‌گذاری در دومینیکا را مطالعه کنید.

بدون کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *